Obchod s naftou a benzinem opět zavání obřími podvody
16. 04. 2009
Na český trh s pohonnými hmotami po letech opět útočí obchodníci s palivy pochybného původu a ještě pochybnějších cen. Celní správa vyšetřuje v těchto dnech skoro stovku podezření z daňových podvodů za desítky milionů korun. Podle petrolejářů ale mohou škody z daňových úniků dosahovat stamilionů, ne-li miliard.
České pumpaře už několik týdnů zavalují nabídky paliva za cenu, která je při předpokladu řádné úhrady spotřební daně a DPH nereálně nízká. "Nemine týden, abych nedostal podezřele výhodnou nabídku na odběr pohonných hmot od firmy, jejíž název jsem v životě neslyšel. Věřím, že nemálo z oslovených prodejců se nechá zlákat," potvrdil manažer jedné z českých velkoobchodních firem, který chce zůstat v anonymitě.
Podivných nabídek přibývá
Lavinu pochybných nabídek, které nedosahují často ani cen kalkulovaných podle rotterdamské burzy, potvrzují i další pumpaři. "Naši členové registrují v poslední době na trhu citelný nárůst nabídek za ceny, které jsou při poctivém obchodování nedosažitelné," říká šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček. "Jde o nabídky zboží, které nemohou pocházet z tuzemských standardních zdrojů," přidává se Otakar Šruma z petrolejářské společnosti G7.
Jedna z takových nabídek například uvádí: "Nabízíme paliva od renomovaných firem z terminálů Čepro, garance diskontu minimálně jednu korunu za litr pod vyhlašovací cenu Čepra, neomezené množství..."
"S žádnou z takových firem neobchodujeme," říká ale obchodní ředitel společnosti Čepro Jan Duspěva. Státem ovládaná distribuční firma Jeho už podle něj spolupracuje s policií. "Ta situace poškozuje naši pověst a ukazuje drzost některých firem. V místě, odkud údajně pochází nabízené zboží, ani žádné sklady nemáme," říká Duspěva.
Podezřelé palivo do Česka proudí ze zahraničí už léta, podle lidí z branže nyní ale nezvykle často. Dováží se například ze skladů v rakouském Linci. Denně prý odtud překročí hranici k nám kolem čtyřiceti cisteren. Kolik z toho veze nezdaněný benzin a naftu, nikdo neví.
Mluvčí generálního ředitelství cel Jiří Barták potvrdil zprávy o probíhajícím rozsáhlém vyšetřování, ale podrobnosti tají. "Máme účinný systém evidence pohybu zboží. Komplikovanější je to ale například, když dovozce finguje tranzit do další země, a palivo skončí u nás," vysvětluje.
Statisíce na jedné cisterně
Spotřební daň tvoří třeba v případě litru benzinu necelých 12 korun, tedy skoro polovinu jeho pumpařské ceny. V případě nezaplacené daně tak putuje do kapes podvodníků z jediné nezdaněné cisterny zhruba 400 tisíc. Pokud se dovozce vyhne i platbě DPH, může si na konto připočíst další víc než tři koruny z jednoho litru.
Fingovaný tranzit, nelegální snižování DPH jeho kalkulací z ceny ještě před započtením vysoké spotřební daně, fingované vysoké ztráty při skladování paliv. Nebo třeba postup firem, které přiznaly daň, před zaplacením úmyslně zkrachují a záhy vznikne firma nová. To je podle šéfa specializovaného petrolejářského magazínu Petrol Tomáše Mikšovského jen část triků, které podvodníci často prostřednictvím nastrčených "bílých koní" praktikují.
"Otevření schengenských hranic přineslo velké zvýšení podvodů. Udat na trhu podezřele levná paliva je snadné," říká Mikšovský.
Jednou ze sítí pump, podezíraných z nákupu a prodeje podezřele laciných paliv, je třeba plzeňské Tank Ono. Jeho majitelé léta popírají vědomou spolupráci s pochybnými partnery. "Dodatel mi ukáže koncesi, ověřím si jeho data na finančním úřadě, zeptám se ho na povolení, musí mi předložit atesty. Ale nestuduji, jestli ta firma nekrachuje," popisuje v Petrol magazínu jednání s dodavateli spolumajitel Tank Ono Jiří Ondra.
Česko bylo rájem pro podvodníky s palivy už od počátku 90. let, kdy se daně šidily zaměňováním lehkých topných olejů s naftou. V minulých letech došlo na vyšetřování stamilionových úniků například u firmy Setadiesel, šetřily se podezřelé dovozy z Německa či obchody podnikatele Martina Uhra. Od loňska se úřady zabývají mimo jiné firmou World Servis.